Werk- privébalans Een nieuw wetsvoorstel wil werkgevers verplichten om samen met hun werknemers afspraken te maken over bereikbaarheid buiten werktijd. Het doel is om een gezondere balans tussen werk en privé te realiseren en burn-outklachten te verminderen. Waarom? In onze steeds digitaler wordende samenleving vervagen de grenzen tussen werk en privéleven. Veel werknemers voelen de druk om ook buiten werktijd bereikbaar te zijn, wat kan leiden tot stress en burn-outklachten. Om dit aan te pakken, is er een wetsvoorstel ingediend dat werkgevers verplicht om met werknemers in gesprek te gaan over bereikbaarheid buiten werktijd. Wat houdt het wetsvoorstel in? Het wetsvoorstel, geïnitieerd door Tweede Kamerlid Gijs van Dijk, beoogt een aanvulling op de Arbeidsomstandighedenwet. Werkgevers worden verplicht om met werknemers het gesprek aan te gaan over bereikbaarheid buiten werktijd, als onderdeel van het beleid ter voorkoming van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Dit gesprek moet aantoonbaar zijn gevoerd, bijvoorbeeld door middel van een schriftelijk verslag. Wat betekent dit voor werkgevers? Werkgevers dienen: - Het gesprek aan te gaan met werknemers over bereikbaarheid buiten werktijd;
- Afspraken vast te leggen, bijvoorbeeld in een verslag aan de ondernemingsraad (OR) of in het teamverslag én in een RI&E.
De Inspectie SZW zal controleren of dit gesprek heeft plaatsgevonden en of de afspraken correct zijn vastgelegd. Bij het niet naleven van deze verplichting kan een waarschuwing of boete volgen. Vragen? sanne@wijzijnzo.nl |