Dit moet je weten!

De arbeidsmarkt is altijd in beweging en wij zorgen ervoor dat je alleen de informatie ontvangt die écht relevant is voor jou! Nieuwe regels en veranderingen in de markt? -  je leest het hier. Wil je liever op een andere manier op de hoogte blijven, meld je dan gerust af voor onze nieuwsbrief. No hard feelings!

Wijzigingen wet- en regelgeving

De overheid zit niet stil en dat betekent ook voor werkgevers nieuwe spelregels. Dit moet je weten:

  • Certificeringsplicht uitzendbureau's – Vanaf begin 2026 wordt een certificeringsplicht ingevoerd voor uitzendbureaus. Uitzenders die niet voldoen aan de gestelde eisen, kunnen worden geweerd van de markt. &Zo Arbeidsbemiddeling werkt met een backoffice en heeft deze certificering al op orde! Geen zorgen dus voor de toekomst.

  • Vertrouwenspersoon bedrijven >10 fte – Een wetsvoorstel moet ervoor zorgen dat bedrijven met meer dan tien werknemers verplicht een vertrouwenspersoon beschikbaar stellen. Dit moet bijdragen aan een veilige werkomgeving waarin medewerkers zich gesteund voelen bij het melden van incidenten of klachten. Er is nog geen exacte datum vastgesteld, maar de verwachting is dat de wet de komende jaren van kracht wordt.

  • Gelijke beloning man / vrouw – Om beloningsdiscriminatie tegen te gaan, is in juni 2023 een nieuwe EU-richtlijn in werking getreden. Lidstaten, waaronder Nederland, hebben tot juni 2026 de tijd om deze richtlijn te implementeren. De wet moet ervoor zorgen dat werkgevers transparanter worden over beloningen en dat mannen en vrouwen gelijk worden betaald voor gelijk werk.

Vragen over HR en wetgeving? Wij denken met je mee! → Check onze diensten

Werk- privébalans

Een nieuw wetsvoorstel wil werkgevers verplichten om samen met hun werknemers afspraken te maken over bereikbaarheid buiten werktijd. Het doel is om een gezondere balans tussen werk en privé te realiseren en burn-outklachten te verminderen.

Waarom?
In onze steeds digitaler wordende samenleving vervagen de grenzen tussen werk en privéleven. Veel werknemers voelen de druk om ook buiten werktijd bereikbaar te zijn, wat kan leiden tot stress en burn-outklachten. Om dit aan te pakken, is er een wetsvoorstel ingediend dat werkgevers verplicht om met werknemers in gesprek te gaan over bereikbaarheid buiten werktijd.

Wat houdt het wetsvoorstel in?
Het wetsvoorstel, geïnitieerd door Tweede Kamerlid Gijs van Dijk, beoogt een aanvulling op de Arbeidsomstandighedenwet. Werkgevers worden verplicht om met werknemers het gesprek aan te gaan over bereikbaarheid buiten werktijd, als onderdeel van het beleid ter voorkoming van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). Dit gesprek moet aantoonbaar zijn gevoerd, bijvoorbeeld door middel van een schriftelijk verslag.

Wat betekent dit voor werkgevers?
Werkgevers dienen:

  • Het gesprek aan te gaan met werknemers over bereikbaarheid buiten werktijd;
  • Afspraken vast te leggen, bijvoorbeeld in een verslag aan de ondernemingsraad (OR) of in het teamverslag én in een RI&E.

De Inspectie SZW zal controleren of dit gesprek heeft plaatsgevonden en of de afspraken correct zijn vastgelegd. Bij het niet naleven van deze verplichting kan een waarschuwing of boete volgen.

Vragen? sanne@wijzijnzo.nl

Wij helpen graag!

Of je nu op zoek bent naar nieuwe medewerkers, advies over HR-zaken nodig hebt of gewoon eens gezellig wilt kletsen over je bedrijf (of koetjes en kalfjes, ook prima!)– wij staan voor je klaar!

Tot snel?